Sidor

torsdag 13 augusti 2020

Kokerskan rekommenderar....

Lavendelolja!
Min lavendelolja är nu upptappad på flaskor. När man luktar på den direkt ur flaskan, så finns det väl en hel del att önska... om man säger så... äääähäääummmm.... Hahaha!!! Men skam den som ger sig. Jag smörjer både kropp och ansikte och det luktar rätt fräscht alltså. En svag tvåldoft. Men det blir lite flottigt i fejset dagtid (sminket hamnar på tvärsan sas...) så jag tror jag tänker köra som kvällskur.
Hur gjorde jag då? För er som inte minns/orkar bläddra tillbaka i min fabulösa blogg så kommer instruktion här:
Plocka lavendelblommor, stoppa i en burk med tätslutande lock. Häll i olja så det täcker lavendeln. Låt stå i minst 2 veckor i soligt fönster. Sila av i kaffefilter och häll upp på rena kärl. Förvara svalt och mörkt.

Jag tog olivolja. Tänker det är ju så vårdande och otroligt bra i sig. Det jag INTE tänkte på var väl att lavendeldoft och doft från olivolja blev nog rätt.... speciellt.... fast väl på kroppen helt okej alltså. Men i flaskan.... hmmm...
Nästa år ska jag komma ihåg att ta en mer doftneutral olja. Kanske mandelolja. Som också har många andra fina egenskaper... jaja! Vi får väl se hur det blir...
som ni kanske ser på bilden har jag köpt en ny ostbricka och kanna från Arabia. Kom hem idag och jag är så sjukt nöjd och mallig!! Hur fina??? Längtar tills jag dricker rabarbersaft och kanske gör nån god kaka att lägga på fatet. MUMS!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar