Sidor

söndag 15 april 2012

"Falsk"....




...Potatisbakelse.Hittade väl ett recept på "Falsk potatisbakelse" .
Så här gör man ( ja eller jag då):
Sätt ugnen på 200grader.
Vispa 4 ägg och 4,5dl socker fluffigt.
Blanda i 6dl mjöl, 3tsk bakpulver och 3tsk vaniljsocker. Vispa igen. Som ni kan se använder jag elvisp. Tycker det är rätt så smidigt faktiskt.När det känns ok vispas 200g smält smör och 2,5dl mjölk ner i smeten.Häll i allt i en bakplåtspapprad långpanna om 30*40cm.
Grädda i 15-19minuter.
Jag tog 16. Det vart bra.Dags att slick.. Jag menar diska redskapen.
Hampus var såklart grymt sugen på ett smetprov, men den gubben går jag inte på. Han är en riktig godisråtta den där doggen... Sen är det dags för smörjan ovanpå:
Vispa 300g rumsvarmt smör med 2dl florsocker och 2tsk vaniljsocker.
Vispa i 4dl vaniljkräm. Jag tog marsankräm, vääääldigt smidigt!
Låt toppingen gotta till sig lite i kylen medan själva kakan svalnar.Ja, sen brer man helt sonika på smörkrämen på kakan, grovriv mandelmassa över. Skär lagom stora bitar av kakan. Pudra över kakao, jag har då fortfarande inte köpt en sil så en tesil fick duga, och fika loss.Kakan bör frysas in om man inte tänker käka upp den på en gång.Jag tog mig ett smakprov i solen på altanen och vad härligt det var!
Tvätten hänger ute på tork och jag fixar lite på kanten till evighetsfilten.
Citronen fick stå ute ett tag oxå, men nyss hörde jag lite klink o klonk... Det där som ser ut som citronbebisar rasade av i parti och minut så in fortfort med trädet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar