Sidor

söndag 17 mars 2013

Clotted cream....

Igår fick jag för mig att göra Clotted Cream. Det är inget jag någonsin käkat, men jag har alltid varit så nyfiken på vad det är. Det ska ju vara "SÅ GOTT" på scones. Med marmelad. Sagt och gjort, köpte grädde och lät den sjuda i typ 3 timmar. I receptet stod det att man var tvungen att köra i vattenbad, men jag har ju en sauteuse från Demeyere så då behöver man inte det. Bra!
Efter flera timmars sjudning skulle smörjan ställas i kylen minst 12 timmar.
Under hela tiden får man inte röra i kastrullen.
Så imorse var det med stor spänning jag lyfte på mitt lock av aluminiumfolie och en servett och tog bort kakan av grädden som bildats. (Det är själva kakan man använder)
Det stod i receptet att man vispa ihop kakan lite för en jämn och fin konsistens, så det gjorde jag. Blev som ett gott, sött luftigare smör. Väldigt gott med marmelad.
Kul!! Då har jag provat det också :D
Sconesen gräddade jag i en muffinsplåt. Tycker dom blir tjusiga då ;)
Tea kom o käkade sconesfrukost med oss innan hon och jag drog till Västerås och handlade på Erikslund. En stor eloge till henne som orkade med mig i flera timmar!!
Och jag är jätteglad att jag hittade både tröjor och byxor samt ett par urtjusiga skor. Jätteroligt!!! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar