Sidor

tisdag 4 oktober 2011

Till Janeth ;)

Kanske ska lägga ut desserten från i lördags. Supergott och busenkelt!



Börja med att koka ihop en Lemoncurd:
4dl vatten
2dl socker
1,25dl maizena
Saften från 2 citroner
Ska blandas i tjockbottnad kastrull och få sig ett uppkok.
Ta bort från värmen och tillsätt 4st äggulor som blandas i ordentligt.
Låt det få ett uppkok igen, ta bort från plattan och rör i finrivet citronskal samt 2msk smör. Klart! Och supergoood!

Fixa ihop:
Ta fyrkantiga smördegsplattor, lägg en platta i varje ramekin.
Klicka i så mycket lemoncurd du känner för, det räckte till 12 för mig + provsmak ;)
pensla med ägg.
Sen är det in i ugnen så att smördegen bakas. Typ 225 grader i kanske 10 minuter. Håll koll tills det blir bra ;)
Spritsa ut maräng på toppen, jag smaksatte den med vaniljsocker och bränn av.
Nu har ju inte jag någon brännare, så jag fick köra in dom i ugnen igen. Jag tog varmluft, men annars är väl grill bra.
Det blir riktigt mumsigt och jag käkade 4 stycken! Man ska väl ladda upp med fett till den kommande vargavintern??? Sen funderar jag även på att gå i ide, och vakna, smal o härlig, lagom
till mitten av Maj.
Jäkligt bra!
Men annars kanske det är bäst att bara ta sig en morgonprommis...

2 kommentarer:

  1. Ååååå men hallå!!! Tack :)
    Godis råtta ;D
    Men det där lät ju sjukt gott!!
    Varför bor du lååångt där uppe när du kan bo här nere och bjuda mig på sånt där smarigt ;)

    SvaraRadera
  2. Japp! Bodde vi närmare skulle jag bjuda dig på en redig lemoncurd-grej! Hahaha! Jag ser ju mest att jag har en TALANG för det här med att stoppa godsaker i kakhålet jag... ;) kramar till dig :D

    SvaraRadera