Sidor

söndag 14 juli 2013

Kakan!

Det blev som kakan i Grekland! Jättekul!!! Lite problem med att fördela sockerlagen bara, men det får jag träna på. Så att hela kakan blir så där moist! Mums!!! Men RÄTTSÅ mycket socker, så en rejäl genomgång med tandborsten rekommenderas efter ;)
Nu ser den ju inte så speciell ut, men smaken och saftigheten... Mmmmuuuums!!!

Okej, så här gjorde jag:
Mät upp mjöl, mannagryn och bakpulver i en skål.
Vispa smör och socker i en annan bunke, tillsätt äggulorna försiktigt. En i taget. Tillsätt vaniljextrakt och zest från en citron.
I en tredje skål vispas äggvitorna med lite salt till hårt skum.
Blanda mjölblandningen i smör/sockerägg-vispet växelvis med mjölken. Därefter vänds äggvitan försiktigt i. Jag hällde smeten i en vanlig, smord ugnsform.
In i 175 gradig ugn i ca 35 minuter.

Medan kakan gräddas kokas sockerlagen.
Ha i allt, utom citronsaften, i en kastrull. Koka ihop till simmig konsistens, tillsätt citronsaften och låt svalna.
När kakan kommer ur ugnen hälls sockerlagen på och låt svalna.
Servera med tex glass eller grädde.

Jag funderar på om det kanske blir bättre fördelning av sockerlagen om man skär några snitt i kakan innan man häller över den...
Det ska jag testa nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar