Sidor

tisdag 27 augusti 2013

Middagen klar...

Men hjälp vad gott det blev!
Såhär gjorde jag:
En vitlök skalas och läggs i grytan tillsammans med en lök skuren i stora bitar. På med lite vatten, en skvätt kalvfond och lite senap. Köttet, 1,5 kg högrev i hel bit, kryddade jag med salt och peppar. Ner i grytan. På med nästan en hel flaska bbq-sås. Typ 2,5 dl. På med locket på grytan och in i 125gradig ugn minst 4 timmar. Jag körde faktiskt 5 timmar. Sen tog jag upp köttet i en form (det vart lite för blaskigt med all vätska så nästa gång ska jag göra lite annorlunda) och bara drog isär med två gafflar. Sen hällde jag över lite av såsen.
Det verkar som att man kan göra detta ungefär hur som helst, nästa gång blir det nog en lite tomatigare variant.
Men den långsamma tillagningen gör ju köttet så himla mört så det bara smälter i munnen.
Serverades i pitabröd med lite grönsaker och den där goda kesellasåsen som jag lärt mig av Vanja. Mums!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar