Sidor

onsdag 13 juli 2016

Larvigt...




Skickat frÃ¥n min iPhoneI år har verkligen våra körsbärsträd levererat. Med RÅGE. Fantastiskt!
Så för att bären inte bara ska få vissna bort gjorde jag en plan häromdagen; plocka, kärna ur och frys in. Gjorde slag i saken och plockade väl av en 4 liter i en hast. Barnet sprang som ett jehu och klättrade i träden samt kastade en massa bär ut i buskarna. Toppen, tack för hjälpen älskade Elliot!
Tillslut fick jag sätta honom i gungstolen på altanen med youtube på en telefon, så kunde jag plocka själv. #vilkenskitmamma
Åh jag plockade och mumsade i mig, aaaahhhh!! Vilket lyx!!!
Satte mig och började kärna ur, naturligtvis har jag icke införskaffat en urkärnare, så jag fick allt vackert sitta med kniv o pilla loss. M. E. N. V. A. D. S. K. Å. D. A. R. då mitt öga?!?! I bären från ett träd är det en liten larv. ALLTSÅ FYYYYY!!! Ville typ skära av mig hela matkanalen ner i magen. URRRRK!!! Hivade allt och grinade lite. Ville typ spy och dö.
Sansade mig och stoppade de fina bären i frysen, två hyfsat stora burkar vart det iaf. Kanske för en god paj till the big b-day som är kommande. En fantastisk födelsedag, grattis världen!! Vad gjorde ni utan MOI?!?!
Skitesamma...; googlade och vad ser jag?? Det är körsbärsfluglarver. Så alla körsbär ska jag plocka bort för, när de annars ramlar ner på backen så kryper larven ut i gräsmattan och ligger där över vintern och så blir det nya flugor som larvar sig i körsbären nästa år. Så bättre lycka nästa år, då ska jag dessutom INTE kolla dom utan kanske göra saft o gelé på en gång så slipper jag hitta vidriga larver... Hahaha!!! Bjuder jag på dom i ett glas hemgjord saft istället!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar