Sidor

lördag 27 augusti 2011

Äppelmos of Angie

Jamen igår fick jag väl då ÄNTLIGEN ändan ur vagnen och gjorde äppelmos.
Sov till 10, var ju helt slut i torsdags.
Jordens skallebank,  så det var nog nåt lurt i huvet...
Men skönt med en sovis!
Synd att det tar sån tid att vakna bara, sen var jag ju bara TVUNGEN att kolla på matlagningsprogram samt 2 avsnitt med "Hem till gården" i SÄNGEN!

Sen då, fick jag släpa mig upp, klä på mig och efter ett samtal med min faster angående mosrecept (hon kan ju typ ALLT sånt där) dra till affären. Inte så FRESH! kände jag mig.
Så lite skämmigt när en helt okänd, men trevlig, tjej kom fram på parkeringen och snackade... hon var urgullig, hon ville bara säga att hon brukar se mig när jag är ute o går, och att hon blir peppad av mig. ????
Vad gulligt sagt!!! Och det gjorde ju mig peppad! TACKARRRR!!! Sååå gulligt gjort!!!
Tror dock inte att jag var så särskilt inspirerande i min uppenbarelse just då...och till råga på allt så köpte jag ju typ hela korgen full med strösocker, så den inspirerande bilden fick sig nog ett störtdyk. Hahaha!!!
Sen gick ju dagen med bravur!
Tvättade, dammsög, gjorde 2 kok med mos och sen kom Göran och Helena o hämtade sofforna och rumsbordet som vi haft i tvättstugan i snart ett år. ( Ja så snart mååååste vi ju städa ur där inne, suuuuuck...)

Nu tänkte jag dela med mig av det SUUUUPERenkla sättet att göra äppelmos:

RECEPT:
2kg äpplen, skalade o urkärnade
2dl vatten
3-5hg socker/kg äpplen
Atamon 1tsk/kg mos
Citronsaft



Skala och skär  äpplena i bitar. Koka med vattnet tills de är mosiga. jag lät 2 kanelstänger koka med oxå ;)


Sen tillsätts sockret, låt koka ett tag.
Eftersom jag är så kass och inte har någon passértillsats till min Baby-Kitchy så körde jag med stavmixern till ett slätt mos. Det gick ju bra det med. Hade i en skvätt citronjuice, för att moset ska hålla färgen.
Sen kollade jag så temperaturen på moset låg under 100 grader, så att det var säkert att hälla i Atamon. Det är nåt konserveringsmedel.


Sen är det då dags att hälla upp moset i burkarna, dessa har jag slitit med att få bort alla gamla etiketter på. HJÄLP! Hur svårt kan det va?!?!?
Tog nagellacksremover till slut för att få bort klistret.
Det resulterade i att klistret blev ännu mer smetigt och flöt ut på HELA burken.
SUCK!
Fick nog o körde med svinto. Gick ju det med.
Jaja! Burkarna hade jag i 110 gradig ugn, locken kokade jag.
Jag vill att moset ska hålla sig fräscht ett bra tag.


Ja, lite kladdigt var det väl, men nu ska jag koka sååå sjukt mycket mos och stoppa ner i jordkällaren. Vad KUL!
Jag känner mig såååå husmorsig!!!
Visst ja!
Burkarna fyller man till brädden, lockar, och ställer för att svalna upponer så det blir vacuum. 
Nu måste jag bara fixa fler burkar förstås...
För äpplen har vi ju så mycket av så det både räcker och blir över.

Ja det var min fredag det. Idag är det lördag och dagen har spenderats på jobbet, sen var jag tvungen att koka lite mer mos. Nu ska jag snart gå o lägga mig känner jag. Så jag orkar ut på en redig prommis imorgonbitti innan jobbet ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar