Sidor

onsdag 24 augusti 2011

Jag har bestämt mig!

Jag tänker nog göra äppelmos iaf...
Har googlat lite och det finns ju recept med syltsocker, hade jag INGEN ANING OM ATT DET ENS FANNS!!!!
så det är ju smidigare. Fick ju en smärre chock när jag tidigare läste att man måste ha en "burkkokare" och ett ANTAL fårskinn(?!?!?) för att ens tänka tanken att få hållbart mos. För att inte snacka om burkarna med patentlock och hit och dit...
Men nu så!!!
Som tur är, har jag ju samlat på mig en massa gamla syltburkar ( och en massa andra sorters) så jag får väl ta dom. TÄNKTE ju använda dom till att blästra på, meeeen det kanske man kan göra fast det är mos i?
Eller så käkar jag upp moset o blästrar sen, för som vaaaanligt tar det nog ett tag innan jag får tummen ur... ;)

Idag har jag för övrigt tagit en morgonprommis. Kors-i-taket!
Äntligen!! Har haft ett litet uppehåll ;)

Men nu är det lite brådis i stugan, för jag ska hinna fixa iväg en liten present till Emma, mitt gudbarn, som fyller imorgon. Vilket påminner mig om att vi snart har fadderdag. Undrar vad hon har för plan för den i år... B.A.R.A hon inte väljer en dag på Parkbadet... GULP!!!
min roliga (not!) kusin försöker ju alltid på ett vääääldigt diskret sätt säga; att deeeet vore väl vääääääldigt treeevligt? En dag i baddräktsmardrömshelveteshålet?!?!?
Nej tack.

2 kommentarer:

  1. Ojoj, finns det fadder dagar!?!
    Det måste ju vara nått som jag borde kunna utnyttja då!!
    Tusan, här finns ju aldrig någon som vill passa barn =(
    Jaja, svärmor då.....men hon är ju faktiskt 72+!!
    HON vill nog INTE åka till ett badhus =P

    Och självklart så yucker jag att du ska göra äpplemos!

    TIPS!!....så här gör jag.
    Kokar upp en stor kastrull med äpplen...ytte pytte lite vatten!
    Sen får det koka ihop, en sisådär 10-15 minuter. Jag brukar hjälpa äpplena att mosa sig lite.
    Sen häller jag i socker, vanligt socker eftersom jag tycker att sytsocker gör äppelmosen väldigt geggig.
    Koka ihop ca 5 minuter igen OCH sen i PLAST burkar och svalna lite. SEN tjoff in i frysen, så kan man ha dom i ett ÅR om man vill det ;D

    Tusan vilken bessevisser!! Sitter hon här och ger råd till en KOCK!!

    Jaja....har man ingenting annat för sig så <3

    SvaraRadera
  2. Hahaha! Ja jag o Emma har döpt hennes dopdag till fadderdag. Då ses vi o gör nåt som hon bestämt :) fast det här blir 3:e gången, så än så länge har jag kommit lindrigt undan... ;) håller tummarna att det blir Bio med fika eller nåt... Och den här "kocken" jobbar ju i affär o har inte jobbat i ett restaurangkök sen gymnasietiden, så alla tips är meeeer än välkomna!!! Tack ska du ha! :)
    Det är ju smart att frysa in alltså... Men vi har inte satt igång frysen i tvättstugan så det är lite ont om plats.... Vi får väl se hur jag gör. Kramar fina du :)

    SvaraRadera