Sidor

söndag 9 juni 2013

Tzatziki!

Hjälp! Idag har det varit mycket på g för murhagskan!! Avslutade med lite grill, Tea och Johan kom också. Helt slut var jag och nu är det hög tid att stänga kiosken för idag. Mitt fix med jordgubbar och pallkragar tog verkligen lång tid och det är lite kvar att fixa imorgon med det.
Men iaf fick jag ihop en smarrig tzatziki till grillen. Det blev lite kvar, sssssom jag längtar till imorgon! Då ska jag steka bröd i mycket olivolja och ha på en redig klutt. Mmmmmmuuuuums!!!!
Iaf:
Häll en liter yoghurt i melittafilter och låt rinna av i några timmar. Riv 2 gurkor och låt även dom rinna av. Salta och lägg i press så dras vätskan ur snabbare. Dagen till ära tog jag grekiskt bordssalt.
Det tar ju också ett tag då, men sen är det bara att blanda ihop yoghurt, gurka, vitlök (4 klyftor blev bra idag) och en slurk olivolja. Sen får man ju smaka av om det behövs mer salt eller så.
Olivoljan köpte vi också i Grekland, en sort som tydligen ska passa utmärkt till sallad och bröd. Kanon!
Åh vad gott det kommer bli imöra!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar